Tuesday, March 15, 2011

Adakah Anda dan Pasangan anda Serasi??

Kadang-kadang, kita melihat ada pasangan serasi yang begitu bahagia di depan orang ramai dan berkhayal mampukah kita dan pasangan kita berlaku sama dengan pasangan tersebut,tetapi, kadang-kadang yang kita lakukan perkara yang sama untuk mengejar pandangan orang lain bahawa anda dan pasangan adalah pasangan terserasi di dunia.

Ada dua tips untuk menciptakan keserasian hubungan:

1.    Menjadi Diri Sendiri

Kadang-kadang, kita menyuruh pasangan untuk tampil matang, tidak keanak-anakan, elegan, dan sebagainya. Kita tidak sedar bahawa tindakan ini secara tidak langsung menyayat hati pasangan.

Ia menganggap kita menyindir hidupnya dan hendak mengubahnya menjadi orang lain. Ia boleh beranggapan bahawa selama ini kita tidak mencintainya, kita hanya memeralatnya menjadi “orang yang kita sukai” tanpa kita berusaha menjadi seorang yang dicintainya juga.

Inilah poin pentingnya. Dengan banyak hal, sebenarnya kita tidak menghargai diri pasangan. Bahkan, kita sebenarnya juga tidak menjadi diri sendiri. Kita menjadi diri yang ditentu oleh konsep permikiran orang lain bahawa pasangan serasi harus begini dan begitu.

Buatlah pasangan Anda bahagia menjadi dirinya sendiri, menunjukkan cinta dengan caranya sendiri, dan buatlah Anda juga demikian. Tak perlu waktu lama, Anda akan menyadari bahawa anda dan pasangan anda boleh tampil dengan serasi tanpa perlu memerhatikan pandangan orang lain. 

2.    Tidak Mencari Kesempurnaan

Ada seorang lelaki sempurna. Ia menolak semua lamaran perempuan kerana ia mencari perempuan yang serupa dengan dirinya. Lalu, ketika ia menemukan perempuan sempurna, ia melamar perempuan tadi. Akan tetapi, apa yang terjadi?

Perempuan tadi berkata, “kau mencari perempuan sempurna, demikian juga aku. Bagiku, kau bukan lelaki sempurna”.

Kadang-kadang, kita menyuruh pasangan harus melakukan hal-hal sempurna. Ia tidak boleh marah ketika kita marah, ia tidak boleh menangis ketika kita menangis, atau ia tidak boleh bermanja-manja di depan orang lain. Hal-hal ini jelas menyiksakan pasangan anda. Apa lagi jika kita melakukan hal sebaliknya. Kita boleh marah ketika marah, tapi tidak menoleransi jika pasangan berbuat sama.

Bagaimana pun, pasangan kita adalah manusia, bukan robot. Jangan mencari kesempurnaan jika Anda tidak boleh sempurna. Bukankah hubungan akan lebih serasi jika masing-masing saling menutupi kekurangan, atau menganggapnya tak penting?


p/s:Jodoh atau tidaknya pasangan boleh dilihat dari hal ini. Orang yang tidak bahagia jika selalu mencari kesalahan untuk “menghukum” pasangan. Sebaliknya, mereka yang bahagia akan mencari kebaikan-kebaikan pasangan dan bersyukur dengan sikap yang apa adanya.

2 comments:

wAwANiNi said...

sokong..^^

Meera said...

setuju dgn sume ni. tapi, susah na cari org mcm ni. klw kite sggop btolk ansur, c dia ta, susa gak. tp msg2 syg.

Post a Comment

Powered By Blogger
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...