Monday, February 14, 2011

14 Februari tak HARAM...Yang SAMBUT Valentine Tu Yang "HARAM"


Tarikh 14 Februari merupakan hari yang dianggap keramat oleh pasangan-pasangan yang sedang berkasih. Hari yang dikenali sebagai Valentine’s Day atau Hari Memperingati Kekasih dianggap sebagai satu masa untuk mengisytiharkan ketulusan cinta kepada pasangan masing-masing.Maka pada 14 Februari, pasangan-pasangan kekasih ini akan memakai pakaian yang terbaik dan sebaiknya hendaklah ia berwarna merah, bertukar-tukar hadiah dan seeloknya adalah bunga ros berwarna merah.Pasangan-pasangan ini juga akan bercanda di merata-rata tempat sehingga terjadilah adegan-adegan maksiat yang bertentangan dengan syarak demi untuk membuktikan kasih dan sayang mereka yang tidak ternilai harganya.Saban tahun juga para ulama mengingatkan kepada umat Islam agar menghindari menyambut Hari Valentine ini namun ia seperti menuang air ke daun keladi. Hari Valentine tidak ada kena-mengena dengan umat Islam malah hukum menyambutnya adalah haram. Ia adalah sambutan yang berkaitan dengan agama Rom kuno dan juga Kristian.

Satu lagi produk tradisi import dari barat mulai merebak di sebahagian kalangan muda-mudi kita, pasangan suami isteri, scandal. pasangan selingkuh di 14 februari iaitu valentine day ( bahasa ndeso: plentin de). Tradisi merupa “perayaan” kasih sayang berformat tukar hadiah, tukar bunga, beri perhiasan,tukar pasangan berbagi bersetubuh,disertai pesta Valentine, minuman keras & mabuk sepanjang malam.


p/s: Ini jelas, bahawa sambutan itu adalah amalan orang Kristian dimana sejarah sambutan hari itu berasaskan daripada agama mereka. Baca Sini selanjutnya. Paling penting nasihat dan amaran ini HANYA untuk orang Islam sahaja. Untuk penganut agama lain jangan sibuk masuk campur dan nak cari populariti. Jaga sensitiviti agama masing-masing cukup!. 



5 comments:

Cik Bib said...

ye..betol tu. 14hb feb tarikh je pon.
yang haram tu mereka-mereka yang melakukan perkara yang haram J...hehe.

salam maulidur rasul yer.

Muhammad Ariff Asyraf said...

kn2...tarikh jer pon..
btol ckp cik Bib..
sya sokong..hehe

salam maulidur Rasul..

dya adriza said...

hehe.. kesian 14 feb x bersalah..

alhamdulillah, makin ramai yg dah tahu tntg haramnya sambut valentine nih. syukur..

Intan Safira said...

salam.maaf, nape ade pic member saye dlm 2? awk amek mane?

Muhammad Ariff Asyraf said...

yeke...
sya ambek kat google..
sory lah..

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...